چرا رقابت بر اساس قیمت حماقت است؟

بسیاری از مردم برای موفقیت در کسب و کارشان تنها یک استراتژی دارند و آن هم این است که رقابت بر اساس قیمت کنند. یعنی یک خودکشی کامل!

می دانم شاید خیلی از مشاوران کسب و کار به تو توصیه کرده باشند که با قیمت پایین شروع کن یا سعی کن قیمت را پایین تر از رقیبان نگه داری تا فروش خوبی داشته باشی.

اما خیلی صریح باید بگویم به احتمال زیاد کوچترین اهمیتی نه به تو داده اند و نه به کسب و کارت چون این نصیحت ۱۰۰٪ با خود یک شکست تمام عیار را به همراه خواهد داشت.

 

با هزار امید و آرزو کسب و کار را شروع می کنی و چند ماه بعد حالتی مانند عکس زیر را خواهی داشت.

 

چرا کسی از من چیزی نمی خرد؟

و این سوالی می شود که مدام در ذهنت مرور می شود و کم کم روز و شب را ازت می گیرد.

 

رقابت بر اساس قیمت دقیقا مانند رقابت برای بدست آوردن دل کسی با خرید شارژ ایرانسل است.

تصور کن برای بدست آوردن دل شخصی بخواهی برایش شارژ ۲ تومانی ایرانسل هدیه بخری. اگر صد ها شارژم هم برایش بفرستی هیچگاه بر نمی گردد بگوید: اه خدای من بالاخره همسر رویاهای من پیدا شد. چرا؟

چون بی ارزش است.

و مردم چیز بی ارزش را نمی خرند.

 

قیمت پایین همیشه تو و کسب و کارت را بی ارزش نشان می دهد چون مردم با خود تصور می کنند اگر قیمت خدمات و یا محصولی به طور مثال ۵۰۰ هزار تومان است چرا این فرد آن را ۳۵ هزار تومان قرار داده است؟ حتما خیلی بی کیفیت است.

و این در صورتی است که شاید واقعا محصول بی ارزش نباشد و قطعا تولید کننده محصول با این دید قیمت پایین قرار داده است که گمان می کند مردم می گویند ای وای چه پیشنهاد شگفت انگیزی !

 

بیا یک امتحان با همدیگر انجام دهیم.

اگر برای خرید گوشی موبایل خوب ۳ میلیون تومان پول داشته باشی و فقط ۲ انتخاب داشته باشی کدام یک را انتخاب می کنی؟

1.                    موبایل ۳ میلیون ۱۰۰ هزار تومانی

2.                   موبایل ۴۰۰ هزار تومانی

قطعا یک ماه یا کمتر صبر می کنی تا ۱۰۰ هزار تومان دیگر هم بدست بیاوری و گوشی را بخری که اطمینان داری واقعا خوب است و مانند گوشی ۴۰۰ هزار تومانی متفرقه سریعا خراب نمی شود و بی کیفیت نیست.

 

https://eqva.net/pricing-competition-fail/

 

کسب و کار اینترنتی

 

اغوا