فلسفه طراحی وب سایت در ابتدا برای موبایل، چگونگی طراحی سایت ها را تحت تاثیر قرار داده و وب سایت هایی مثل Facebook و IBM از فلسفه موبایل ها برای طراحی وب سایت خود استفاده کردند.
منظور ما از طراحی وب سایت ابتدا برای موبایل ، طراحی وب سایت برای دستگاه های موبایل می باشد که اندازه صفحه نمایش آن ها و همچنین قابلیت های این دستگاه ها کمتر از desktop ها می باشد. البته به این نکته توجه داشته باشید که تجارب وب سایتی desktop بسیار زیادتر از موبایل ها می باشد.
من در اینجا توجه شما را به سمت مصاحبه Luke Wroblewskiجلب می کنم. Lukeاولین فردی است که طراحی موبایل را در سال 2009 ، مطرح کرد. او در طراحی خود از یک سری اصول استفاده کرد تا polar را در آخرین طراحی خود Input Fcatory ، طراحی کند. او موسس و CEO است.
شما چگونه توانستید این برنامه را طراحی کنید و توجه بسیاری از افراد را به سمت وب سایت خود جلب کنید؟
من اولین بار برای کار با برنامه های موبایلی خود با یاهو کار کردم. من به وب سایت یاهو ملحق شدم. البته این قضیه به سال 2005 بر می گردد. من کمی بعد از آن ، تیمی را تشکیل دادم تا بر روی یک سری محصولات و ایده هایی تاکید داشته باشیم که 3 تا 5 سال کار کردند. من بعد از آن ، وب سایت خودم را در زمینه موبایل طراحی کردم.
تیم ما یک سری تجربه ها در زمینه کار با دستگاه های نوکیا داشت. نوکیا ، یک player بزرگی دارد. کمی بعد از آن ، اپل برنامه های خود را به iOS اعلام کرد و ما سریع به سراغ iOS رفتیم. ما در آن زمان با برنامه های زیادی کار کردیم. مثل برنامه های موبایلی ، تلویزیونی و برنامه های مربوط به کامپیوتر های قدیمی وdesktop. ما با انجام این کار به فرصت های بسیار قابل توجهی دست یافتیم.
من می توانم بگویم که شما طراحان باید توجه خود را به سمت عوامل زیر جلب کنید تا طراحی موفقی داشته باشید.عواملی مثل کار با دستگاه ها و توجه به شکل و رنگ آن ها ، ارتباط با دستگاه ها ، دسترسی آنلاین به مطالب و خدمات مفید و ارتباط با افراد. توجه داشته باشید که موفقیت از رو هوا نمی آید. شما باید چند سال تلاش کنید و خطاهای خود را پیدا کرده و آن ها را برطرف کنید. شما با در نظر گرفتن این نکات می توانید آینده روشنی داشته باشید.
شما چه موقع محصولات را توسعه دادید؟ شما از چه طریقی توانستید خلاء بین بازارهای اشباع شده را پیدا کنید؟
اشباع شدن بازارها ، امر کاملا مشخصی است و هرکسی این قضیه را می بیند. اصلا نیازی به تحقیق ندارد. من در اینجا تمایل دارم تا یک سری مشکلات را بررسی کنم که در طراحی وبسایت ، جلوی راه طراحان قرار می گیرند. شما برای رسیدن به موفقیت در آینده ، باید تجارب کافی کسب کنید. تجاربی که خیلی از افراد ندارند.
به طور مثال ، در دنیای طراحی وب سایت و طراحی موبایل ، داشتن تجربه بسیار مهم است.من در این زمینه دو تا کتاب نوشتم.من احساس می کنم موفقیت من به این خاطر بود که من بر روی مشکلات تاکید داشته و توانایی خود را در این زمینه بالا بردم. من وقتی به سراغ اینترنت می روم ، افراد زیادی را می بینم که درحال تبادل اطلاعات و به اشتراک گذاشتن ایده های خود با افراد دیگر می باشند. تجزیه و تحلیل این مسائل ، اصلا خوب از آب در نمی آید.
شما باید بررسی وب سایت خود ، به یک سری پارامترها مثل checkbox ها ، دکمه های radio ، زمینه مطالب وب سایت و ..توجه کنید. چرا که انجام این پارامتر ها خیلی سخت است و شرکت ها افرادی را به کار می گیرند تا این فرآیند ها را برای طراحی وب سایت آن ها انجام دهند. حتی رتبه این شرکت ها هم خیلی پایین است. شما با دیدن این مشکلات می توانید به این نتیجه برسید که مطمئنا بهتر از دیگران کار می کنید.
اصلا مهم نیست که شرکت ها چگونه با این مشکلات کنار می آیند و چه بازخوردی می گیرند. آن چه که مهم است ، شما باید این مشکلات را مورد بررسی قرار داده و به دنبال راه حلی برای حل آن ها باشید. من مطمئنم که شما می توانید با اعتماد به نفس کامل ، این کار را برای بهبود طراحی وب سایت خود انجام دهید.اگر شما اعتماد به نفس ندارید، خوب ، قضیه دیگر فرق می کند.
چرا طراحی وب سایت ها برای موبایل ها آنقدر مهم شد؟
من در اینجا تجربه خودم را در اختیار شما قرار می دهم و 3 نکته اصلی را در راستای اهداف خود در نظر می گیرم: رشد ، تمرکز و تاکید ، نوآوری
رشد، مسئله بسیار محرزی است و هر کسی راجع به آن اطلاع دارد. امروزه بیش از 2 میلیون دستگاه موبایل وارد بازار شدند. به آمار وب سایت 371,000 children born every day نگاهی بیندازید. شما در این وب سایت مشاهده می کنید که تعداد افراد روز به روز در حال افزایش است.همه دستگاه هایی که به شبکه وصل می شوند ، فرصت هایی را در اختیار شرکت ها قرار می دهند تا آن ها بتوانند با آمار موجود ، دستگاه های بیشتری را برای بچه ها طراحی کنند تا آن ها هم بتوانند از قابلیت موبایل ها استفاده کنند.
خوب حالا باید به محدودیت موبایل ها توجه کنید.موبایل ها باید قابل حمل باشند و دارای صفحه نمایش کوچکی می باشند. آن ها در هر جا می توانند به شبکه وصل شده و کاربران می توانند در محیط های مختلف از قابلیت این دستگاه ها استفاده کنند. شما باید برای موفقیت وب سایت خود ، به این محدودیت ها بیشتر توجه کنید. شما باید صفحه نرمالی را برای این دستگاه ها در نظر بگیرید. کاربران خیلی به اندازه صفحات توجه نمی کنند. شما باید برای طراحی موبایل ها ، نکات مهم تری را مد نظر داشته باشید. شما باید تا آنجایی که امکان دارد، موبایل ها را خیلی ساده طراحی کنید تا همه کاربران بتوانند از این قابلیت استفاده کنند.
البته حقیقت امر این است که موبایل به خودی خود محدودیت ندارد. اتفاقا بر عکس است. یک سری ویژگی ها وجود دارد که باعث افزایش قدرت موبایل ها می شوند. شما باید به این امر توجه داشته باشید که موبایل ها در همه جا استفاده می شوند. شما طراحان وب سایت نه تنها باید طراحی جدیدی را برای موبایل ها در نظر داشته باشید ، بلکه باید طوری آن ها را طراحی کنید تا هر فردی در هر جا بتواند از این دستگاه ها استفاده کند.
اما خوب ، بازهم کافی نیست. شما باید به تجربه های بیشتری برسید. ما در اینجا از تکنولوژی اکتشافات محلی تشکر می کنم. ما از تکنولوژی دور بین ها ، میکروفون ها برای پردازش، تغییر ورودی های شنیداری و دیداری تشکر می کنیم که افراد می توانند از طریق این تکنولوژی ،ویدئوها و فیلم های مورد علاق خود را با دوستان خود ، آن هم از فاصله 10 متری به اشتراک بگذارید. من همچنین از تکنولوژی گیرنده های حرکتی با فضای سه بعدی تشکر می کنیم.
توجه به این قابلیت ها بسیار مهم است.ما این تکنولوژی ها را به دنیای طراحی موبایل می آوریم. شما می توانید با تاکید بر تجارب کاربران خود ، وب سایت نوآورانه ای را طراحی کنید و تکنولوژی های خود را در آینده در اختیار ما قرار دهید.
از کجا می دانید که طراحی شما ، به خاطر سرعت و سادگی ، بازدید های زیادی دارد؟
شما باید هم سادگی و هم سرعت را برای طراحی های خود مد نظر داشته باشد. خود من هم این کار را برای برنامه Polar انجام دادم. طراحی موبایل وب من ، به خاطر سادگی سرعت ، به شهرت رسید. من برای توسعه طراحی خود ، ایده ها و نظرات مختلفی را جمع آوری کردم تا بتوان بر خلاف وب سایت های دیگر که از طراحی های پیچیده استفاده می کنند ، طراحی وب موبایل خودم را خیلی ساده و شیک انجام دهم.
Polar ، اولین تجربه من بود. مهم ترین پارامتر مورد توجه در این برنامه ، جمع آوری ایده ها می باشد که ما طراحان باید برای موفقیت وب سایت خود ، این ایده ها را به خوبی در موازات با اهداف طراحی وب سایت خود قرار دهیم. هدف طراحی ما ، سادگی و سرعت است. من از افراد خواستم تا 10 تا رای بدهند. جالب این جاست که آن ها در عرض 60 ثانیه رای خود را وارد کردند.
اگر قرار باشد که خیلی برنامه برای موبایل خود ، طراحی کنید ، مطمئن باشید که موبایل شما از کار می افتد. به طراحی هوشمند Dan Formosa توجه کنید. او برای طراحی ماشین های چمن زنی در باغ ها ، از هنر افراد استفاده کردند و تک بعدی کار کردند. منظور من این است که شما طراحان وب سایت نباید پراکنده کار کنید. تک بعدی بودن را در طراحی فراموش نکنید.
آیا شما مطمئن هستید که طراحی شما به درد افراد می خورد و کاربران ، دقیقا مطالب مورد نظر خود را در وب سایت شما پیدا می کنند؟
بله من به جد می توانم بگویم که همه مطالب وب سایت من به درد کاربران می خورند و آن ها دقیقا مطالب مورد نظر خود را در وب سایت من پیدا می کنند. من در اینجا از شما می خواهم تا برنامه های مورد نظر خود را در موبایل خود نصب کنید. من می خواهم شما را به یک تور مسافرتی دعوت کنم . شما می توانید با وصل شدن به وب سایت Facebook، کل وقت خودتان را صرف کار با این برنامه های نرم افزاری آنلاین کنید.
منظور من این است که امروزه برنامه های قدیمی از مد افتاده و کاربران به دنبال برنامه های جدید می باشند. من می خواهم به شما بگویم که از رویکردهای خاصی برای طراحی های خود استفاده کنید. شما می توانید با در نظرگرفتن این رویکرد ها ، هر روز تعداد کاربران وب سایت خود را افزایش دهید. البته افرادی هم این وسط هستند که بدون هدف در وب سایت شما ثبت نام کرده و به ارزش آن پی نبرده اند و هیچ استفاده ای از وب سایت شما نمی کنند. Hن ها حتی نمی دانند وب سایت شما چگونه وب سایتی است.
من توجه خودم را به سمت کاربرانی جلب می کنم که از برنامه ها استفاده می کنند ، نه افرادی که صرفا در وب سایت من ثبت نام کردند.هدف من از انتخاب این کاربران این است که این افراد تمایل دارند تا خیلی زیاد از وب سایت شما بازدید کنند. در وب سایت تعداد افراد ثبت نامی ، کمتر از افرادی است که خیلی ماهرانه از وب سایت من استفاده می کنند.
آیا تا حالا شنیدید که کاربران به خاطر دیدن محصول مورد نظر خود در وب سایت شما ، از خوشحالی فریاد بزنند؟
من اخیرا در این زمینه ، یکی از بهترین برنامه های Greg Nudleman را بررسی کردم.
Greg ،در این برنامه به شما پیشنهاد می دهد تا به وب سایت let Them Pee مراجعه کنید.
شما در طراحی وب سایت خود از عبارت " درگیری تدریجی" استفاده کردید. آیا زمانی که راجع به فرآیند ثبت نام در وب سایت خود ، صحبت می کردید ، این عبارت را برای طراحان توضیح دادید؟
بله.من درگیری تدریجی کاربران را در فرآیند ثبت نام ، توضیح دادم. منظور من از درگیری تدریجی این است که ما طراحان می توانیم برنامه های موبایلی را در اختیار کاربران قرار داده و بررسی کنیم که چه کسانی به این برنامه ها علاقه بیشتری نشان می دهند. در نتیجه ما می توانیم با در نظر گرفتن این فرآیند، کاربران را کم کم به سمت وب سایت خود بکشیم.
به طور مثال ، Polar ،ایده ها را جمع آوری کرده و آن ها را با افراد وب سایت خود به اشتراک می گذارد. ما برنامه کاربردی را در اختیار کاربران خود قرار دادیم. آن ها کم کم شروع به رای دادن به این برنامه کردند و 88% کاربران این برنامه کاربردی وب سایت ما را دانلود کردند. ما می توانیم همه رای آن ها را به صورت محلی نگه داشته تا زمانی که آن ها به مرحله بعدی می روند ، بتوانند مجددا به برنامه مورد علاقه خود رای داده و نظرات و پیشنهادات خود را در اختیار ما قرار دهند. منظور من از تدریجی بودن ، دقیقا همین است. یعنی جذب مرحله به مرحله کاربران. شما طراحان باید مسیری را جلوی راه کاربران وب سایت خود قرار دهید و یکباره مسیر آن ها را با دیوار ببندید و سپس آن ها را کم کم به سمت وب سایت خود جذب کنید.
امروزه همش بحث راجع به قابلیت های موبایل هاست، این که آیا این قابلیت ها ، صرفا مختص به موبایل ها می باشند؟ و کاربران در کجا از آن ها استفاده می کنند؟
من امیدوارم که دستگاه های موبایل بتوانند هرروز توسعه یابند و ما بتوانیم از روش های نوآورانه ای برای تبادل اطلاعات برای کاربران وب سایت استفاده کنیم. هدف من در طراحی وب سایت برای موبایل ها ، ایجاد دیوار در اطراف آن ها نیست. در عوض من می خواهم تا دستگاه هایی را طراحی کنم که کاربران به راحتی بتوانند از آن ها استفاده کرده و آن ها را به همه جا ببرند. من میخواهم دستگاه قدرتمندی را طراحی کنم.
برای دیدن قسمت کاربران و فعالیت های آن ها در زمینه استفاده از موبایل ها و تبلت ها(اندازه های مورد نظر کاربران) ، به وب سایت Flurry’s recent analysisمراجعه کنید. به نظر من، اندازه استاندارد برای این دستگاه ها بین 3.5 تا 5 اینچ می باشد. به نظر من قابلیت این دستگاه ها این است که شما می توانید آن ها را به همه جا ببرید و در هر لحظه با دوستان خود ارتباط برقرار کرده و راحت ، راجع به هر چیزی حرف بزنید. البته این نوع قابلیت های بسیار مهم در اختیار افراد قرار نگرفته و من اصرار دارم تا خیلی سریع بتوانم این دستگاه های بسیار قدرتمند را در آینده ای نزدیک طراحی کنم و در اختیار شما کاربران بگذارم.
محمدرضا ناصری