در مقاله قبل راجب میکس و مسترینگ صحبت کردیم و شما را با تعریف کلی آن آشنا کردیم.
در این مقاله میخواهیم کمی ریز تر به این مساله بپردازیم.

میکس و مسترینگ مربوط به Quality و يا کيفيت نهايي يک موسيقي مي شود
که با اجراي درست آن مي توان به نتيجه ي مطلوبي دست يافت و کاري حرفه اي ارائه داد.
موسيقي روح را به حرکت وامي دارد و قادر است تأثيرات قوي و متفاوتي بر جاي بگذارد، مي تواند انسان را آرام و يا هيجان زده کند!
اما چه زمان موسيقي تاثيرگذارتر است
و به غير از آهنگسازي، هنر نوازندگل، شعر و صداي خواننده چه فاکتورهايي بايد ارزيابي شود تا آهنگ با شنونده ارتباط بر قرار کند و حرفي براي گفتن داشته باشد؟

اگر چند اثر موسيقي موفق را مورد بررسي قرار دهيم متوجه خواهيم شد که مواردي در همه ي آنها مشترک است.
اين موارد عبارتند از: آهنگسازي، شروع و پايان، ملودي ها و شعر و در نهايت صدابرداري.

يک موسيقي همان طور که به آهنگسازي و ملودي هاي مناسب و … نيازمند است، به يک صدا برداري خوب نيز نياز دارد
و بايد میکس و مسترینگ يک موسيقي را جدا از بقيه ي اجزاي آن و به طور مستقل بررسي کرد.

اما هدف از میکس و مسترینگ چيست و موجب چه تغييراتي در کار خواهد شد؟

1-تقکيک دقيق صداها و مشخص شدن جايگاه هر صدا در کل اثر:
اين مرحله جاي هر صدا در پروژه را مشخص ميکند؛ بهعنوان مثال تعيين کننده اي Volume و Paning ( پخش صدا از باند چپ يا راست) اصوات است به طوري که با بقيه ي صداها تداخل نکند و در آخر نتيجه اي دلنشين و همچنين حرفه اي داشته باشد.
بعد از اين مرحله هر صدا جايگاه خود را دارد و به راحتي قابل شنيدن است. اما لازم نيست که تمام صداها که در موسيقي وجود دارد کاملا واضح باشد و مي*تواند براي پر کردن قسمتي از کار استفاده شود.

2-قدرت گرفتن صداها:
اين مرحله باعث مي شود تا صداهاي موجود را بهتر تشخيص داده و بشنويم؛
هر صدا يا ساز استفاده شده در آهنگ، در اين مرحله حجم بيشتري پيدا کرده و به اصطلاح باعث پر شدن کار ميگردد.
به طوري که اگر کل موسيقي خلوت باشد نيز صداها حجيم و پر به نظر خواهد رسيد.
اين مرحله همچنين براي قوت بخشيدن به ريتم Drum و پرکاشن مناسب است.

3-خذف صداها و فرکانس هاي اضافه:
در حين انجام ميکس و مسترينگ در کار ممکن است متوجه اصوات و فرکانس هايي شويم که وجودشان نه تنها لازم و ضروري نيست،
بلکه زائد و اضافي است که بايد از کار حذف شوند .
اين مرحله کمک زيادي براي دلنشين شدن اثر و از بين رفتن صداهاي گوش خراش ميکند.

آموزشگاه موسیقی

4-واقعي تر شدن صداهاي موجود:
ممکن است در يک آهنگ صداهاي به کار برده شده خام به نظر بيايند و حس دلخواه را به شنونده القا نکنند،
بنابراين اين مرحله موجب پخته شدن، حجيم شدن و واقعي تر شدن اصوات ميگردد و صداهاي محو به صورت شفاف ظاهر خواهند شد.
همچنين اين تصور وجود دارد که با اضافه کردن صداها و سازهاي مختلف ميتوان به آهنگ حجم داد و آن را پر کرد،
اما در واقع اين کار اصولي نبوده و موجب شلوغي موسيقي مي شود.
موارد ذکر شده در بالا در آهنگهاي مختلف داراي تفاوتهايي مي باشد،
به عنوان مثال بايد به جنس صداها و سازهاي به کار رفته توجه کرد و به تنطيم آن پرداخت.

از ديگر عوامل مهم، سبک، ملودي ها و تم کلي کار است که توجه به آن ضروري ميباشد.
مثلا اگر در سبک Trance يا House از Kick ضعيف استفاده شود و کار صدا برداري مناسبي نداشته باشد،
صداي استفاده شده به سختي شنيده خواهد شد.
رعايت اين موارد مي تواند کمک شاياني در تنظيم آهنگ کند و موجب رضايت بيشتر شنونده از کار شود.

ميکس در مجموع به سليقه ي شخص تنظيم کننده برمي گردد
و فرد با استفاده از احساس و خلاقيت خود ميتواند اثري زيبا و به ياد ماندني خلق کند.
زيرا ميکس و مسترينگ يکي از مهمترين فاکتورهاي توليد يک اثر موسيقي خوب، کامل و حرفهاي مي باشد که نبايد از آن غافل شد.

مهسا