دیجیتال مارکتینگ ( Digital Marketing ) یا بازاریابی دیجیتالی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که جهت تبلیغ محصولات و خدمات یک کسب و کار و از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند موتورهای جستجو ، وب سایت ها ، رسانه های اجتماعی ، ایمیل و اپلیکیشن های موبایلی صورت می پذیرد. در این مقاله می خواهم بصورت مفصل مبحث دیجیتال مارکتینگ را ارائه دهم تا بتوانید از طریق ابزارهای دیجیتال مارکتینگ نسبت به جذب مشتریان به موفقیت بیشتری برسید .
واژه دیجیتال مارکتینگ اولین بار در سال ۲۰۰۰ مطرح گردید. تصویر زیر اولین اثر از دیجیتال مارکتینگ می باشد.
منبع تصویر : ویکی پدیا
این تصویر مربوط به Guglielmo Marconi می باشد که رادیو را اختراع کرد. پس همانطور که متوجه شدید دیجیتال مارکتینگ ممکن است شامل ابزارهای آفلاینی مثل رادیو نیز باشد .پس بازاریابی دیجیتالی می تواند هم آنلاین و هم آفلاین باشد.
تفاوت بازاریابی دیجیتالی با بازاریابی اینترنتی چیست ؟
خیلی از افراد فکر می کنند بازاریابی دیجیتالی با بازاریابی اینترنتی یکسان هستند . به همین دلیل هر کدام از این موارد را تعریف می کنم تا تفاوت آنها را متوجه شوید .
بازاریابی دیجیتالی به مجموعه فعالیت های جذب و حفظ مشتری از طریق ابزارهای دیجیتالی (الکترونیک ) می باشد. این ابزارهای دیجیتالی شامل موتورهای جستجو ، وب سایت ها ، بازاریابی پیامکی ، سئو ، ایمیل ، اپلیکیشن موبایل ، شبکه های اجتماعی می باشد.
بازاریابی اینترنتی به مجموعه فعالیت های جذب و حفظ مشتری از طریق ابزارهای اینترنتی آنلاین گفته می شود. یعنی در بازاریابی اینترنتی فقط ابزارهای آنلاین استفاده می شوند.
در واقع بازاریابی اینترنتی زیر مجموعه بازاریابی دیجیتالی می باشد که نیاز همیشگی به اتصال با اینترنت دارد.
دلایل استفاده از دیجیتال مارکتینگ چیست ؟
استفاده از اینترنت روز به روز در حال گسترش است. اگر در خیابان ها ، ادارات ، اتوبوس ها و حتی مهمانی ها دقت کرده باشید اکثر افراد در حال استفاده از گوشی همراه خود هستند. بعضی ها در شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام و تلگرام و واتس آپ هستند ، تعدادی در حال وبگردی و جستجوهای اینترنتی می باشند ، بعضی از آنها در حال مکالمه و تعدادی نیز در حال خواندن و یا ارسال پیامک می باشند و چندین نفر هم به مطالعه ایمیل های دریافتی و یا ارسال ایمیل به دوستان خود مشغولند.
حتما برای شما هم پیش آمده که در مکانی که تلویزیون روشن است تعداد زیادی از افراد با گوشی خود کار می کنند و توجهی به تلویزیون ندارند و یا در لابه لای برنامه های تلویزیونی و یا در هنگام پخش پیام های بازرگانی سریعا به سراغ گوشی خود می روند.
حتی در دور افتاده ترین روستاها نیز اینترنت وجود دارد و افراد از ابزارهای دیجیتالی به شکل گسترده ای استفاده می کنند.
همین مثال ها کافی بود که متوجه شوید دیجیتال مارکتینگ در زندگی روزمره افراد استفاده فراوانی دارند و بسترهای خوبی برای انجام کمپین های بازاریابی دیجیتالی وجود دارد .
البته باید به این نکته توجه نمود که بازاریابی دیجیتالی صرفا مختص کسب و کارهای اینترنتی و آنلاین نیست بلکه کسب و کارهای سنتی نیز می توانند برای تبلیغ محصولات و خدمات خود از ابزارهای بازاریابی دیجیتالی استفاده نمایند. مثلا یک فروشگاه پوشاک می تواند یک متن تبلیغاتی را آماده نمایند و با پرداخت هزینه از طریق کانال های تلگرام و یا پیج های اینستاگرام تبلیغ کند.
تفاوت تبلیغات دیجیتالی با تبلیغات سنتی
فرض کنید شما صاحب یک فروشگاه پوشاک زنانه هستید و قصد تبلیغ جهت معرفی فروشگاه خود را دارید. ممکن است فروشگاه شما دارای یک وب سایت نیز باشد. برای انجام تبلیغ دو راه وجود دارد که بررسی می کنیم .
روش اول این است که از طریق بیلبورد و تراکت های تبلیغاتی و بازاریابان نسبت به تبلیغ اقدام کنید. در این روش اگر بخواهید بیلبوردهایی در سطح هر شهر تبلیغ کنید برای کوچکترین بیلبورد باید هزینه های بالای یک میلیون تومان و تا ۱۰ میلیون تومان نیز پرداخت نمایید . پخش تراکت نیز هزینه های طراحی و چاپ و پخش زیادی دارد.
روش دوم تبلیغ از رطیق ابزارهای دیجیتالی مارکتینگ می باشد. اگر بخواهید از ابزارهای رایگان استفاده نمایید باید از آموزش سئوبهره ببرید و روش های سئو و بهینه سازی سایت را فرا بگیرید و بصورت رایگان کسب و کار خود را تبلیغ نمایید. همچنین می توانید از طریق سایر ابزارهای بازاریابی دیجیتالی با تولید محتوای مناسب به صورت رایگان به جذب مشتری بپردازید . اگر هم بخواهید با پرداخت هزینه تبلیغات کنید نسبت به تبلیغات سنتی هزینه ای خیلی کمتر و بازدهی خیلی بیشتری خواهد داشت. مثلا با پرداخت مبلغ یک میلیون تومان می توانید یک رپورتاژ آگهی در سایتی معتبر و یا تبلیغ در یک پیج اینستا و یا کانال تلگرام داشته باشید.
ابزارهای بازاریابی دیجیتالی آنلاین
همانطور که پیش تر گفتم بازاریابی دیجیتالی دارای ابزارهای متفاوتی می باشد که می توان از طریق آن ابزارها به جذب مشتری و ترافیک سایت رسید. ما این ابزارهای را به دو گروه ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آنلاین و دیجیتال مارکتینگ آفلاین تقسیم بندی نموده ایم . ابتدا ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آنلاین را به شما معرفی کنم .
بازاریابی با استفاده از موتورهای جستجو ( SEM )
منبع تصویر: www.oberlo.com
بازاریابی توسط موتورهای جستجو ( Search Engine Marketing ) به روشی گفته می شود که در آن از طریق موتورهای جستجویی مثل گوگل ، یاهو ، بینگ و غیره نسبت به بازاریابی اقدام می کنیم. در این روش می توان به دو صورت رایگان و پولی بازاریابی دیجیتالی انجام داد.
روش اول بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو ( SEO ) است که به کمک آن می توان بصورت رایگان نسبت به جذب مشتری و افزایش فروش سایت رسید.
روش دوم تبلیغات کلیکی ( PPC) می باشد . در این روش تبلیغ سایت شما در صفحات اولیه گوگل درج می گردد و به ازای هر کلیکی که بر روی می شود هزینه ای از شما دریافت می گردد.
به طور یقین می توان گفت سئو یکی از بهترین روش ها و کم هزینه ترین روش های بازاریابی دیجیتالی می باشد .
اگر شما اصول سئو را یاد بگیرید با طراحی یک سایت کاربرپسند و محتوای هدفمند و سئو شده می توانید یک ترافیک ارگانیک را از طریق موتورهای جستجو دریافت نمایید.
وقتی کاربران در وب به دنبال کالا یا خدمات خاصی می گردند اگر از طریق جستجوی خود به اولیت سایتی که می رسند سایت شما باشد پس شما تکنیک های سئو را به خوبی در کسب و کار اینترنتی خود پیاده سازی نموده اید و قطعا از طریق این روش جذب مشتری فراوانی خواهید داشت.
گوگل ادوردز یک سیستم تبلیغاتی گوگل می باشد که صاحبان کسب و کارهای اینترنتی با پرداخت هزینه می توانند برای تعدادی از کلمات کلیدی کسب و کار خود به تبلیغ بپردازند. مثلا اگر سایت شما در زمینه طراحی سایت می باشد می توانید برای کلمات کلیدی طراحی سایت ، طراحی سایت بدون کدنویسی ، طراحی سایت ارزان ، ساخت سایت و غیره در گوگل ادوردز تبلیغ کنید. این تبلیغ یک تبلیغ هدفمند خواهد بود که قادر خواهد بود هزینه های تبلیغ شما را جبران کند و همچنین ترافیکی نیز به سایت شما تزریق کند.
مثلا اگر شما یک محصول با قیمت ۶۰ هزار تومان تولید کرده باشید و یک صفحه محصول خوب با توضیحات عالی و تکان دهنده طراحی کنید و برای تبلیغ خود ۳۰۰ هزار تومان هزینه کنید کافیست که ۵ نسخه از محصول خود را بفروش برسانید تا هزینه خود را جبران کنید. در کنار فروش محصول تعداد زیادی از کاربران وارد سایت شما می شوند که می توانند علاوه ایجاد ترافیک روزانه تبدیل به مشتریان بالقوه سایت شما شوند. البته باید ساز و کاری را طراحی کنید که بتوانید حداقل ایمیل انها را دریافت کنید.
پیشنهاد می کنم مقاله راهنمای سئو سایت برای راه اندازی کسب و کار اینترنتی را مطالعه نمایید.
بازاریابی شبکه های اجتماعی
منبع تصویر: www.wordstream.com
شبکه های اجتماعی امروزه تبدیل به یک سرگرمی و منبع کسب درآمد عالی شده اند. افراد زیادی با صرفا با کار در منزل از طریق شبکه های اجتماعی توانسته اند کسب درآمد اینترنتی خوبی داشته باشند. این افراد صرفا با داشتن یک پیج اینستاگرام و یا یک کانال در تلگرام هر ماه چند میلیون تومان درآمد دارند.
کسب و کارهای اینترنتی می توانند در کنار وب سایت خود از طریق اینستاگرام و تلگرام نسبت به معرفی کسب و کار و فروش محصولات خود استفاده کنند.
حتی اگر شما سایت دارید ولی شبکه های اجتماعی خود را راه اندازی نکرده اید می توانید با پرداخت هزینه از طریق این ابزارها نسبت به جذب کاربر برای سایت خود استفاده نمایید.
با یک آمار سر انگشتی می توان متوجه شد از هر ۱۰ نفری که از گوشی خود استفاده می کنند حداقل ۸ نفر از شبکه های اجتماعی نیز استفاده می کنند. این ابزار دیجیتال مارکتینگ را فراموش نکنید و برای جذب ترافیک سایت خود حتما از آن استفاده نمایید.
فیسبوک، توتیتر، گوگل پلاس ، اینستاگرام ، لینکداین ، پینترست ، یوتیوب ، تلگرام ، تامبلر ، میت آپ ،ردیت ، و … از جمله شبکه های اجتماعی معروف هستند که ایجاد پروفایل و فعالیت در آنها یکی از عوامل موثر بازاریابی در دیجیتال مارکتینگ است.
از طریق بازاریابی در شبکه های اجتماعی می توانید با تولید محتوای جدید ، به اشتراک گذاری تصاویر و ویدیو و همچنین درج لینک مطالب وب سایت ، اطلاعات مورد نظر شما به شکل ویروسی بین کاربران شبکه های اجتماعی پخش شود و باعث افزایش ترافیک و برندسازی کسب و کار اینترنتی شما شود.
بازاریابی محتوا (Content Marketing)
منبع تصویر : https://medium.com
بازاریابی محتوا یعنی اینکه شما تنها با تولید محتوا می توانید نسبت به جذب مشتری بپردازید. وقتی شما محتوایی مناسب و منحصر به فرد برای کاربران سایت خود تولید کنید تعداد زیادی از افراد از طریق جستجوی گوگل یا مشاهده مقالات شما در سایت ها و وبلاگ های دیگر با سایت شما آشنا شده و به جمع کاربران شما اضافه خواهند شد.
بازاریابی محتوا بیش از هر ابزار دیگری می تواند اعتماد سازی کاربران را برقرار سازد. وقتی شما محتوا و مقالات دست اولی در سایت خود بگذارید و آنها را بصورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهید ، دیدگاه افراد نسبت به شما متفاوت شما و به چشم یک متخصص در زمینه کاریتان به شما نگاه می کنند.
بازاریابی محتوا می تواند از طریق تولید محتوای متنی ، ویدیو ، صوت ، عکس ، اینفوگرافیک ، کتاب الکترونیکی و غیره صورت پذیرد.
تولید و انتشار محتوا به دلایلی همچون ترغیب افراد جهت انجام کاری ، مطالب آموزش ، برند سازی، اطلاع رسانی ، سرگرمی ، کسب درآمد و غیره صورت می پذیرد. مثلا شما با تولید یک ویدیو می توانید آن ویدیو را بفروشید و یا در شبکه های اجتماعی بصورت رایگان منتشر کنید و یا اینکه یک ویدیو کوتاه تولید کنید و در آن ویدیو کاربران را تشویق به اشتفاده از یک محصول یا خدمت کنید .
همانطور که می دانیم همیشه حفظ مشتریان فعلی کسب و کار اینترنتی شما مهم تر و کم هزینه تر از جذب کاربران جدید می باشد . یعنی همیشه باید سعی کنیم اولویت کاری ما حفظ مشتریان فعلی باشد و در کنار آن بدنبال کاربران جدید باشیم. تولیدو بازاریابی محتوای مناسب کمک می کند تا کاربران سایت شما از به روز بودن کسب و کار شما لذت ببرند و هیچوقت شما را ترک نککند و به سمت رقبا نروند.
حتما شنیده اید که می گویند ” محتوا پادشاه است !! ” . همیشه سعی کنید محتوای سایت خود را صرفا برای استفاده هدفمند کاربران سایت خود و کاربران اینترنت تولید کنید و بگونه ای باشد که آنها فکر نکنند شما به دنبال پول آنها هستید.
اگر شما برای سایت خود محتوای با کیفیت تولید کنید دیگر نیازی ندارید از خودتان تعریف کنید بلکه با همین محتواها کاربران شما را خواهند شناخت. به این نکته توجه کنید که کاربران اینترنتی شدیدا باهوش هستند و فرق محتوای تبلیغاتی با محتوایی که برای خدمت رسانی به کاربران سایت نوشته شده را متوجه می شوند.
بازاریابی دیجیتالی از طریق همکاری در فروش (Affiliate Marketing)
ما می توانید محصولاتی را که تولید می کنید و در سایت خود می گذارید از طریق سیستم های همکاری در فروش نیز بازاریابی نموده و بفروش برسانید.
سایت های ایرانی زیادی همانند دیجی کالا دارای سیستم همکاری در فروش هستند. شما می توانید در سایت خود یک صفحه بعنوان همکاری در فروش طراحی کنید و در آن صفحه شرایط فروش محصولات خود در سایر سایت ها را بیان کنید.
افراد زیادی وجود دارند که علاقه مند هستند محصولات دیگران را بفروشند و از آن طریق کسب درآمد نمایند.
وقتی محصولات شما در ده ها سایت دیگر به نام خودتان و با برند خودتان به کاربران اینترنتی معرفی شود و بفروش برسد قطعا باعث افزایش فروش غیر مستقیم سایت شما ، جذب مشتریان جدید ، افزایش ترافیک سایت و دریافت لینک از سایر سایت ها و همچنین برندسازی شما خواهد شد.
شما می توانید به ازای هر فروشی که توسط سایر کسب و کارها می شود پورسانتی را به آنها بدهید . یا بر عکس به ازای هر کاربری که به سایت شما می فرستند هزینه به آنها پرداخت کنید .
پیشنهاد می کنم مقاله همکاری در فروش بهترین روش کسب درآمد اینترنتی را مطالعه نمایید.
بازاریابی ایمیلی (Email Marketing)
ایمیل مارکتینگ ابزاری است که از طریق آن رابطه شما با مشتریان کسب و کار اینترنتی تان پایدار می ماند. اگر مشتری به هر دلیلی به وب سایت شما آمده باشد شما باید راه هایی را برای اعتماد سازی و دریافت ایمیل او داشته باشید. یکی از این راه ها داشتن صفحات فرود مختلف در سایت می باشد. مثلا سایت مدیر گوگل فعلا دارای سه صفحه فرود به عنوان های پولسازترین ایده های کسب و کار اینترنتی و چگونه کسب و کار اینترنتی راه اندازی کنیم و چگونه بک لینک طبیعی و با کیفیت بگیریم می باشد. هر کدام از این صفحات تعداد زیادی ایمیل برای من جمع آوری کرده اند.
بعد از جمع آوری ایمیل کاربران علاوه بر ایمیل خوش آمدگویی به کاربر جدید سایتتان باید بصورت دوره ای مثلا هفته ای یکبار ، ایمیلی هدفمند و با مناسب برای مشتری ارسال کنید و از ارسال ایمیل های پی در پی شدیدا پرهیز کنید.
یادمان نرود که کاربران سایت ما همزمان در خیلی از سایت های دیگر نیز عضو شده اند و اگر شما ارتباط خود را با آنها برقرار نکنید قطعا فراموش خواهید شد.
پس لازم است هر مقاله جدید یا محصول تازه ای که در سایت خود می گذارید را به مشتری اطلاع رسانی کنید و همچنین تخفیفات و کوپن های تخفیف را ز طریق این ابزار دیجیتال مارکتینگ به مشتری هدیه دهید.
وقتی محصولی جدید تولید می کنید نباید بدون اطلاع رسانی انتظار فروش زیادی داشته باشید. بعد از تولید محصول باید سریعا ایمیل اطلاع رسانی برای کاربران خود بفرستید بعد متوجه می شوید که تعداد فروش سایت شما زیادتر خواهد شد.
از مزایای بازاریابی ایمیلی این است که ارسال ایمیل رایگان است و شما می توانید از این ابزار دیجیتال مارکتینگ بصورت رایگان استفاده کنید و اطلاع رسانی مورد نظر خود را انجام دهید. مزیت دیگر ایمیل مارکتینگ این است که شما وقتی از طریق سرویس های ایملی همچون میلرلایت یا میل چیمپ استفاده می کنید بسادگی می توانید رفتار کاربران سایت خود را ردیابی و تحلیل نمایید.
بازاریابی ویدیویی (Video Marketing)
ویدیو مارکتینگ یکی از تاثیرگذار ترین ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می باشد. وقتی کاربری وارد سایت شما می شود و ویدیوهایی شما را تماشا می کند علاوه بر اینکه با ما بیشتر آشنا خواهد شد حس اعتماد بیشتری ایجاد می گردد.
سایت های اشتراک ویدیو ایرانی و خارجی زیادی وجود دارند که شما می توانید ویدیوهای خود را بصورت رایگان در آن ها آپلود کنید.
این ویدیوها می توانند محتوای با هدف برندسازی ، تشویق به خرید محصول ، تشویق به دیدن سایت شما ، آموزش یکسری تخصص ها و غیره را داشته باشد.
خیلی از افراد حوصله مطالعه مطالب چند صفحه ای را ندارند و ترجیح می دهند با کامپیوتر و یا تلفن همراه خود و با دیدن یک کلیپ به هدف خود برسند.
البته باید سعی کنید ویدیوهای با کیفیت و با محتوای سودمند تولید کنید. باید ویدیویی تولید کنید که کاربران بعد از دیدن آن تمایل به بازدید از سایت شما و خرید محصول را پیدا کنند.
پیشنهاد می کنم مقاله روش های بازاریابی ویدیویی و سئو ویدیو را مطالعه نمایید.
اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟
بازاریابی محصولات و همچنین معرفی کسب و کار اینترنتی از طریق افرادی که بر تصمیم گیری مردم تاثیر زیادی را دارند اینفلوئنسر مارکتینگ نامیده میشود.
گاهی اوقات شما اگر خودتان از محصولی تعریف و تمجید نمایید کاربران اعتماد زیادی نکنند ولی اگر از طریق دوستان و کسانی که در دنیای مجازی دارای محبوبیت هستند بخواهید که در خصوص کسب و کار اینترنتی شما صحبت کنند تاثیر گذاری خیلی بیشتری خواهد داشت.
اگر توجه کرده باشید خیلی از کسب و کارهای اینترنتی از خریدران و مشتریان سایت خود می خواهند کلیپی کوتاه ضبط کرده و برای آنها ارسال کنند تا در صفحه توضیحات محصول خود بگذراند. خیلی از کاربرانی که وارد سایت شما می شوند این ویدیوها را تماشا می کنند و همین کلیپ ها باعث تصمیم به خرید آنها می شود.
حتی در کانال ها تلگرامی و یا پیج ها اینستاگرام که کار فروش محصول انجام می دهند نیز کلیپ یا تصاویر یا صوت مشتریان و خریداران قبلی منتشر می شوند و همین قضیه باعث فروش بیشتر آنها می شود.
گیمیفیکیشن ابزاری مهیج در دیجیتال مارکتینگ
یکی دیگر از ابزارهای بازاریابی دیجیتالی گیمیفیکیشن می باشد. در این روش شما با روش هایی مهیج و سرگرم کننده کاربران را تشویق به استفاده از محصولات و خدمات کسب و کار اینترنتی خود می کنید.
بعنوان مثال شما با طراحی یک مسابقه و یا قرعه کشی در سایت خود و تبلیغات گشترده آن در وب می توانید کاری کنید که کاربران وارد سایت و صفحه موردنظر شما شده و همانجا بتوانید اطلاعات وی را دریافت نمایید.
گاهی اوقات می توانید کاربران را تشویق کنید برای شرکت در کمپین گیمیفیکیشن شما افرادی دیگر را به کسب و کار اینترنتی شما معرفی نمایند.
دیجیتال مارکتینگ با کمک این ابزار موفق خواهد شد با شیوه ای کاملا متفاوت نسبت به جذب کاربران برای کسب و کارهای آنلاین برسد.
یکی دیگر از روش هایی که در گیمیفیکیشن استفاده می شود ایجاد حس رقابت بین کاربران سایت است. اگر بتوانید از این شیوه بخوبی استفاده کنید وفاداری مشتریان به کسب و کار اینترنتی شما چندبرابر خواهد شد.
گیمیفیکیشن در دیجیتال مارکتینگ کاربردهایی متفاوتی دارد. به کمک این ابزار می توانید فروش محصولاتتان را افزایش دهید ، کاربران سایت خود را بیشتر کنید ، کاربران بیشتر در سایت شما بمانند ، کاربران شما را به دیگران معرفی می کنند .
بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing)
بازاریابی چریکی یکی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ می باشد که برای کسب و کارهای اینترنتی نوپا و تازه تاسیس مناسب تر است چون با هزینه کم به دنبال تاثیر گذاری بالا می باشد. بازاریابی چریکی استراتژی تبلیغاتی است که با استفاده از تاکتیک های بازاریابی ارزان قیمتی تمرکز می کند که حداکثر نتایج را به ارمغان می آورد.
تاکید بازاریابی چریکی بر روی مشتریانی کنونی کسب و کار شما می باشد. یعنی به شما کمک می کند تا مشتریان فعلی خود را حفظ کنید تا بتوانید محصولات جدید خود را نیز به آنها بفروشید.
وقتی مشتریان فعلی شما از کسب و کار و خدمات و محصولات شما راضی باشند به طور یقین آنها بصورت رایگان برای شما تبلیغ خواهند کرد و سایت شما را به دیگران پیشنهاد می دهند.
در واقع بیشتر در این روش شما باید بدنبال روش های خاص بگردید و چون کسب و کار جدیدی دارید قطعا رقابت با رقبای قدیمی سخت است ، پس شما به روشی کاملا چریکی باید وارد شده و روزنه هایی را پیدا کنید که می توانند هر چند کوچک ولی تاثیر گذار باشند.
در این روش از دیجیتال مارکتینگ می توان با روش هایی مثل ایجاد سئوال ، ایجاد خنده ، ایجاد ترس و یا هر روش دیگری توجه کاربران را به خود جلب کنید.
تبلیغات اینترنتی (Internet advertisement)
پیش تر در خصوص تبلیغات در گوگل اشاره کردم و گفتم که با تبلیغات در گوگل و البته با پرداخت هزینه می توانید سایت خود را در صفحه اول گوگل ببینید و با این ابزار دیجیتال مارکتینگ آشنا شدید.
برای تبلیغات راه های دیگری نیز وجود دارد. مثلا می توانید با پرداخت هزینه در سایت های معتبر که دامین اتوریتی بالا دارند علاوه بر دریافت بک لینک فالو از آنها کاربران زیادی را از آن طریق وارد سایت خود کنید. این تبلیغ می تواند بصورت درج یک مقاله باشد و از داخل آن مقاله چند لینک با کلمات کلیدی مناسب و اصلی به سایت خودتان بدهید به این روش اصطلاحا تبلیغ از طریق رپورتاژ آگهی می گویند.
خیلی از سایت ها معتبر با گذاشتن بنرهای تبلیغاتی در سایتشان کسب درآمد می کنند. شما می توانید یک بنر مناسب طراحی کنید و کاربران آن سایت ها را به صفحه فرود سایت خود برسانید. Banner Advertising در گذشته طرفداران بیشتر داشت ولی با وجود رپورتاژ آگهی افراد کمتری از این ابزار دیجیتال مارکتینگ استفاده می کنند.
دیجیتال مارکتینگ آفلاین
علاوه بر روش هایی که در بالا ذکر شد می توان با روش دیجیتال مارکتینگ آفلاین نیز جذب مشتری نمود. مثلا شما می توانید محصولات خود را علاوه بر اینکه در سایت خود بفروش می رسانید ، بصورت سی دی یا کتابچه درآورده و از طریق کتابفروشی های سراسر کشور نیز بفروش برسانید .بعضی از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آفلاین به شرح زیر می باشند .
بازاریابی پیامکی (SMS Advertising)
بازاریابی پیامکی از دیگر ابزارهای دیجیتال مارکتینگ است. در این روش شما بازار هدف گسترده ای دارید چون تقریبا همه کسانی که می توانند مشتری شما باشند دارای تلفن همراه هستند.
هنگامی که کاربری وارد سایت شما می شود باید یکسری صفحات فرود داشته باشید که در آن صفحات بتوانید ایمیل شماره موبایل افراد را دریافت نمایید .
خیلی از اطلاع رسانی های سایت شما می تواند از طریق پیامک باشد. در این روش دیجیتال مارکتینگ شما می توانید با ارسال پیامک محصول و یا کوپن های تخفیف و یا مقالات جدید سایت را اطلاع رسانی کنید.
پسامک های شما باید کاملا خلاصه و البته ترغیب کننده باشند تا تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند و بیش از حد پیامک نفرستید تا ایجاد مزاحمت برای کاربران نکند.
رادیو مارکتینگ
یکی دیگر از ابزارهای دیجیتال مارکتینگ آفلاین رادیو مارکتینگ می باشد. هنوز هم خیلی از افراد هستند که علاقه مند به رادیو هستند و چند ساعت از روز خود را صرف گوش دادن به برنامه های مورد علاقه خود از رادیو می کنند.
حتما برای شما هم پیش آمده که سوار تاکسی شهری یا بین شهری شوید و در کل مسافت راننده مشغول گوش دادن به رادیو می باشد و بعضی از مسافران نیز به آن برنامه های رادیویی علاقه نشان می دهند.
اگر توجه کرده باشید بعضی از کسب و کارهای تبلیغات خود را از طریق شبکه های رادیویی سراسری و یا استانی و یا حتی شهرستانی انجام می دهند و از این ابزار بازاریابی دیجیتالی به خوبی استفاده می کنند.
بازاریابی تلویزیونی
بازاریابی تلویزیونی یکی از ابزارهای بازاریابی دیجیتالی می باشد که هنوز هم از بین نرفته است و توسط خیلی از کسب و کارهای اینترنتی و یا آفلاین مورد توجه قرار می گیرد. تلویزیون کاربران زیادی را برای خود جذب نموده ولی به نظر شما چرا با این هزینه های زیادی بابت تبلیغات می گیرد بازدهی عالی ندارد ؟ جواب این است که بدلیل اینکه تبلیغات تلویزیونی خاص و هدفمند نیستند. یعنی تلویزیون قادر نیست کاربران خود را دسته بندی نماید و برای نفرات خاصی تبلیغ کند و خیلی از افرادی که تبلیغات را مشاهده می کنند ممکن است هیچ علاقه ای با آنها نداشته باشند.
خیلی از کسب و کارها در بین سریال ها یا مسابقات ورزشی با پرداخت هزینه های چندین میلیون تومانی محصولات و خدمات خود را تبلیغ می کنند. شاید در گذشته افراد چون سرگرمی خاصی نداشتند همه تبلیغات و پیام های بازرگانی بین برنامه ها را تماشا می کردند و امروزه با وجود گوشی های هوشمند شاید خیلی از افراد هنگام پخش تبلیغات تلویزیونی و یا حتی هنگام پخش برنامه هایی که جذابیت زیادی دارند مثل پخش مسابقات فوتبال باز هم گوشی خود را زمین نمی گذارند و مشغول آن هستند.
با توجه به اینکه کاربران تلویزیونی روز به روز کتهش پیدا می کنند و البته تعداد ساعات تماشای تلویزیون توسط هر فرد هم روز به روز در حال کاهش هست ، پس نتیجه می گیریم این ابزار دیجیتال مارکتینگ روز به روز در حال افول و کم رنگ شدن می باشد.
جمع بندی نهایی
در این مقاله ابزارهای دیجیتال مارکتینگ را به شما معرفی نمودم و مزایای و روش کار را بصورت خلاصه توضیح دادم. در این روش ها همیشه تاکید بر حفظ مشتریان کنونی و جذب مشتریان جدید می باشد.
شما باید در کسب و کارتان از تمامی ابزارهای دیجیتال مارکتینگ بخوبی استفاده نمایید تا بتوانیداز رقبای خود سبقت بگیرید.
امیدوارم این مقاله به شما کمک کند تا هر چه سریعتر به دنیای دیجیتال مارکتینگ بپیوندید و از ابزار آن بخوبی استفاده کنید تا شاهد رونق گرفتن کسب و کار اینترنتی خود باشید.
منبع: دیجیتال مارکتینگ
مدیر گوگل