آیا کودک شما علاقمند به رایانه و دیگر فناوری ها است؟ برای پیشرفت های تکنولوژی آینده آنها بسیاری از اسباب بازی ها، برنامه های اجتماعی و بازی هایی در دسترس هستند که به آنها برنامه نویسی مهارت های کامپیوتر را یاد می دهد. گوناگونی آنها می تواند سرگیجه ایجاد کند. برنامه علم زنده، با برخی از مربیانی که به نظر می رسد با این مسئله موافق هستند که اگر تصمیم به خرید یک اسباب بازی مهارتی برای فرزند خود دارید، بازی هایی که پایان آن بر اساس خواسته بازیکن باشد و متناسب با افزایش سن بچه ها دارای قوانین پیچیده تری می شود و این مقیاس را در آنها اندازه گیری می کند، برای بچه ها مفیدتر است.

مایک متیوز، مدیر برنامه درسی و برنامه نوآوری در مدرسه از دانشگاه Katherine Delmar Burke، یک مدرسه خصوصی که برای تمام دختران مدرسه ای در منطقه خلیج سان فرانسیسکو است و فرصت های برنامه نویسی در کلاس را برای دانش آموزان K-8 خود ارائه می دهد، به Live Science گفت: «توصیه آسان این است که به دنبال چیزی آسان باشید. از بازی های واقعا اساسی برای بهره گرفتن بچه ها از آن، استفاده کنید». وی افزود: مشکل این است که بازی ها می توانند خیلی محدود کننده باشند.

برخی از بازی ها در آخرین سطح [بسیارپیشرفته] هیچ کاری برای انجام دادن ندارند؛ یعنی این که کودک علاقه خود را از دست می دهد. علاوه بر این، متیوز گفت: مهارت های برنامه نویسی به سخت افزار کامپیوتر وابسته نیست. بازی های تخته ای می توانند برای بچه ها موثر و سرگرم کننده باشند.

Mitchel Resnick، مدیر گروه مهد کودک دائمی در آزمایشگاه رسانه MIT در کتاب خود به نام “کودکستانی برای تمام عمر” می گوید: کد گذاری یک شکل از بیان است به عنوان مجموعه ای از قوانین می باشد، و در این رابطه، باید این قوانین به ترتیب آموزش داده شود. Resnick ، هدایتگر گروهی بود که زبان برنامه نویسی Scratch را اختراع کرد.

او در کتابش می گوید که اجازه می دهد تا بچه هایی که از آن استفاده می کنند، درست مثل گفتن یا نوشتن داستان، که باعث ارتقای سواد آموزی می شود، به جای حل پازل ها بر روی پروژه ها متمرکز شوند؛ این کار می تواند به آنها کمک کند تا بدانند که چگونه بهتر کد گذاری کنند. همه اسباب بازی های کد دار، نباید تمام آخرین زنگ ها و سوت های تکنولوژیکی را داشته باشد؛ گاهی اوقات ابزار های ساده نیز کفایت می کند.

۱- ربات های لاک پشتی

ربات های لاک پشتی، یک بازی تخته ای است که برای کودکان ۳ تا ۸ ساله طراحی شده است. بازیکن باید با دادن دستور العمل های خاص، یک لاک پشت را به یک جواهر بر روی تخته برساند. یک سیستم از کارت ها جهت را به لاک پشت می دهد، که می تواند حرکت کند یا در سطوح پیشرفته تر، موانع را از بین ببرد. (برای مثال، استفاده از یک لیزر برای فرو ریختن یک مانع یخی).

نکته این است که به بچه ها کمک کنیم تا یاد بگیرند که دستور العمل ها را به ترتیب قرار دهند؛ یعنی یک مهارت اساسی در برنامه نویسی. یکی از نکات مهم فروش برای آن، این است که ارزان است و نیازی به باتری یا اتصال به اینترنت ندارد.

۲- مازهای چرخشی

این بازی شامل ایجاد مدار های واقعی است، با استفاده از یک شبکه ۵×۵ که بازیکن آن، یک کارت چالش را می کشد و سپس باید اجزایی را وارد کند تا یک مدار را به منظور روشن کردن آن ، به راه بیندازد. چالش ها دارای بیش از یک پاسخ “درست” هستند، هرچند قطعات باید در جهت درست قرار گیرند. این بازی همچنین می تواند بدون اتصال به اینترنت مورد استفاده قرار گیرد.

۳- Coji

بچه ها می توانند با استفاده از ایموجی ها، این ربات را به نام Coji برنامه ریزی کنند. آنها می توانند از یک تبلت یا گوشی هوشمند برای بارگیری برنامه ها روی ربات استفاده کنند، هر چند برخی از عملکردهای اساسی حتی بدون دستگاه تلفن همراه نیز، در دسترس هستند. ایموجی ها، اقدامات ربات را بیان می کنند. به عنوان مثال، دنباله ای از نماد های جهت دار،به ربات جهتی را که باید به آن سمت حرکت کند، ارسال می کند، و اضافه کردن یک ایموجی موزیکال برای زمانی که مرحله انجام شد، باعث می شود ربات یک رشد کوچک را نشان دهد.

بچه ها همچنین می توانند ابزار برنامه نویسی مانند جمله های اگر- سپس را اضافه کنند. برنامه هایی برای ربات، شامل بازی هایی می شوند که دستورالعمل های خاص و متوالی را به ربات ها نشان می دهد.

۴- لگوهای تقویت دهنده روباتیک

این لگوها، قابل تنظیم برای کودکان ۷ تا ۱۲ ساله می باشد، و به آنها اجازه می دهد تا پنج ربات مختلف قابل برنامه ریزی را (یا مدل های ربات مانند)، از یک کیت که شامل آجر،یک واحد پردازش مرکزی و سنسور ها می باشد، فراهم کنند. ربات را می توان از یک iPad یا تبلت Android با برنامه های همراه آن، برنامه ریزی کرد. پروژه های ساخت پیچیده هستند، اما کمتر از کیت های لگوی Mindstorms پیچیده هستند. برنامه ریزی با یک سیستم مبتنی بر بلوک انجام می شود که از طریق بلوتوث به روبات ها متصل می شود.

درست مثل دیگر مجموعه های لگو، اجزای تقویتی آن، با دیگر مجموعه های لگو سازگار هستند. بنابراین به عنوان مثال، یک بارکه یک کودک، روبوت Vernie را بسازد، می تواند آن را سفارشی کند. شاید به عنوان مجموعه ابر قهرمان یا ستاره های جنگ، یا چیزی کاملا منحصر به فرد. همانطور که در مورد بسیاری از مجموعه های لگو وجود دارد، آنها از سایر بازی ها، گران تر هستند.

۵- مجموعه فعالیت های موش رباتیک برای کد گذاری و حرکت

این یکی دیگر از معلمان مهارت های برنامه نویسی است که شامل اتصال کامپیوتر و Wi-Fi نیست: بچه ها می توانند مارپیچ هایی را برای کلبی موس بسازند و برنامه موش رباتیک را برای اینکه مراحل متوالی را از طریق حرکت در ماز ها طی کند، اجرا کنند. مجموعه با مارپیچی شروع می شود (نشان داده شده در “کارت فعالیت”) که یک کودک می تواند بسازد، یا بچه ها می توانند دیوار و تونل خود را بسازند.

برنامه نویسی شامل دستور العمل های ساده یا یک اقدام، مانند روشن کردن یا ساختن صدا ها است. برای کمک به تنظیم دنباله برنامه نویسی، این بازی همراه با کارت هایی است که آیکون های رنگی را برای مطابقت با دکمه های بالای صفحه چاپ کرده اند (که ماوس را برنامه ریزی می کند). این بازی ها طراحی شده برای کودکان تا ۵ سالگی می باشد، که حتی نیاز به مهارت خواندن ندارد.

منبع

شیوا محمدی